سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع کلم و خواص آن ها

کلم یک سبزی دوساله‌ی برگ‌دار سبز، قرمز یا سفید است که به‌صورت سالانه می‌روید. این سبزی به خانواده‌ی کلم‌ها تعلق دارد و شکلش یا گرد است یا بیضی. برگ‌های لایه‌های درونی آن نرم‌تر و روشن‌تر و برگ‌های لایه‌های بیرونی تیره‌تر و زمخت‌تر است. این سبزی در سرتاسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد و به دو شکل پخته در غذا یا خام در انواع سالاد سرو می‌شود. کلم ازنظر گیاه‌شناسی به گیاهانی مانند بروکلی، گل‌کلم و کلم بروکسل یا کلم دکمه‌ای شباهت زیادی دارد.

انواع کلم

تقریباً هفت نوع کلم داریم که در زیر فهرست شده‌اند:

کلم قرمز

چوی سام

بوک چوی

کلم‌پیچ

کلم نپا

کلم کانوبال

کلم بنفش 

مواد مغذی

کلم منبع خیلی خوب منگنز، فیبر خوراکی، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. ویتامین‌های C، B6، A، K. و E. هم در آن فراوان یافت می‌شود. 100 گرم کلم تنها 25 کالری انرژی دارد. کلم منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئد، زیکسانتین، لوتئین، چالین و بتا کاروتون است.

کلم چه خواصی برای سلامتی دارد؟

20 خاصیت شگفت‌انگیز کلم


  • سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

کلم یک تصفیه‌کننده‌ی قوی خون است که خون را از انواع سموم به‌ویژه رادیکال‌های آزاد و اسید اوره که از علل اصلی بروز بیماری‌هایی مانند رماتیسم، نقرس، آرتروز، سنگ کلیه، بیماری‌های پوستی و اگزما هستند پاک می‌کند. این خاصیت سم‌زدایی کلم به خاطر وجود مقادیر فراوان ویتامین C. و سولفور در آن است.

  • ضدالتهاب

در برگ‌های کلم ترکیبات کادمیومی وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آن گلوتامین است. گلوتامین یک ماده‌ی قوی ضدالتهابی است بنابراین مصرف آن می‌تواند علائم بسیاری از التهابات و آلرژی‌ها، درد مفاصل، تب و بسیاری از عوارض پوستی را کاهش دهد.

یکی از جذاب‌ترین خواص کلم، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم و سایر سبزی‌های مشابه به جنگ رادیکال‌های آزاد بدن می‌روند. رادیکال‌های آزاد دشمن سلامتی هستند و به‌ویژه در بروز سرطان و بیماری‌های قلبی نقش دارند.

کلم علاوه بر این حاوی گلوکوزینولات است که می‌تواند به ترکیبات ایزوتیوسیانات تبدیل شود و در پیشگیری از سرطان‌های مختلفی مثل سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان مثانه و سرطان روده‌ی بزرگ مؤثر واقع شود.

کلم قرمز هم دارای تعدادی ترکیبات ضد سرطانی است مانند لوپئول، سینیگرین و سولفورافین که موجب تحریک ترشح آنزیم‌هایی می‌شوند که رشد تومور‌هایی که می‌توانند تبدیل به سرطان شوند را متوقف می‌کند. بر اساس پژوهشی که بر روی زنان چینی انجام شد مشخص شد مصرف منظم سبزیجات مانند کلم با کاهش معنادار ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است.